Ce beneficii și ce rol are zincul în organism?

În primul rând trebuie să știm că zincul este un oligoelement mineral indispensabil organismului, pe care îl putem găsi în diferite alimente sau sub forma unor suplimente alimentare.

Zincul are numeroase beneficii pentru organism, iar lipsa zincului poate duce la apariția unor probleme de sănătate precum scăderea imunității, probleme cu pielea sau chiar încetinirea creșterii la copii.

Organismul unei persoane adulte conține în jur de 3 grame de zinc, iar acesta este distribuit în celule, cu precădere la nivelul oaselor și altor țesuturi, fluidelor, organelor interne. Cea mai mare cantitate de zinc, aproximativ 95%, se află în celule.

Ce beneficii și ce rol are zincul în organism?

Printre beneficiile zincului pentru sănătate se numără:

  1. reglarea sistemului imunitar – organismul are nevoie de zinc ca sa activeze celulele T. Aceste celule sunt responsabile de funcționarea sistemului imunitar și de procesul de diviziune celulară. Un nivel scăzut de zinc poate favoriza contractarea infecțiilor, printre care și pneumonia. Zincul este recomandat ca adjuvant în ameliorarea simptomelor răcelii, cu scopul de a reduce inflamațiile de la nivelul mucoasei nazale;
  2. mobilizarea vitaminei A – zincul este o componentă esențială care ajută la transportul vitaminei A în sânge;
  3. rolul important în procesele celulare – celulele au nevoie de zinc ca să funcționeze optim. Procesul de divizare a celulelor se numește mitoză și este important pentru dezvoltarea și funcționarea optimă a organismului;
  4. menținerea sănătății sistemului osos – absorbția de calciu în oase depinde de un nivel optim de zinc. Acesta este esențial pentru oase sănătoase și pentru vindecarea rapidă în cazul unei fracturi;
  5. menținerea sănătății părului, a unghiilor și a pielii – zincul este un mineral esențial pentru celulele care se divid și se dezvoltă rapid, așa cum sunt celulele pielii, ale părului și ale unghiilor;
  6. protejarea celulelor împotriva stresului oxidativ – zincul are proprietăți antioxidante și, împreună cu cuprul, protejează celulele împotriva radicalilor liberi, substanțe care accelerează procesul de îmbătrânire și favorizează apariția unor boli, precum bolile cardiovasculare;
  7. menținerea fertilității – zincul contribuie la procesul de ovulație în cazul femeilor și ajută la producerea de material seminal și testosteron în cazul bărbaților;
  8. reglarea metabolismului – zincul este o parte esențială în procesul de sinteză și descompunere a carbohidraților, proteinelor, lipidelor și acizilor nucleici în procesul de metabolizare;
  9. ameliorarea simptomelor ADHD – zincul poate contribui la diminuarea hiperactivității și impulsivității persoanelor care suferă de ADHD, conform National Library of Medicine.

Din ce surse îți poți lua cantitatea necesară de zinc?

Zincul poate fi găsit sub formă de suplimente alimentare, însă există și alimente care conțin din belșug acest mineral esențial. Alimentele care conțin zinc sunt următoarele:

  • legume – broccoli, sfeclă roșie, ciuperci, cartofi, sparanghel, varză, morcovi, varză de Bruxelles, salată verde, dovleac, spanac, roșii. O porție de 100 de grame de broccoli fiert conține 4 miligrame de zinc.
  • alimente bogate în proteină de origine animală, precum carnea roșie (vita, porc, oaie, miel) sau carnea de pui – spre exemplu, 80 de grame de carne de vită conțin 9 miligrame de zinc;
  • fructe proaspete – ananas, mango, capșuni, portocale, banane, caise. De exemplu, 100 de grame de portocale conțin 2 miligrame de zinc.
  • produse lactate și ouă – 100 de grame de iaurt conține 3 miligrame de zinc;
  • fructe oleaginoase – caju, arahide, migdale, alune, fistic, nuci. Spre exemplu, o porție de 100 de grame de migdale conține 3 miligrame de zinc.
  • pește și fructe de mare – somon, sardine, ton, homar, scoici, crab sau midii. O porție de 100 de grame de ton conține 8 miligrame de zinc.

Care este doza zilnică de zinc recomandată

Doza zilnică necesară de zinc variază în funcție de fiecare organism, de vârsta sau sex, conform tabelului de mai jos:

Doza zilnica necesara de zinc

Suplimentele alimentare pe bază de zinc recomandate sunt cele de tipul acetat, citrat, glicerat, picolinat sau monomethionina de zinc. Acestea au un grad de absorbție ridicat.

Suplimentele alimentare pot fi găsite sub formă de tablete, capsule, lichid sau sirop, combinat cu alte minerale si vitamine sau singur. Administrarea lor se face intotdeauna după masă, iar doza maximă recomandată adulților este de 40 mg/zi.

Sursa: Adnews

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer