Cum scapi de febra musculara

Ce este febra musculară, de ce se produce și cum putem să o prevenim?

Ce este febra musculară?

Febra musculară este o senzație de discomfort sau de durere în mușchi apărută după o activitate fizica intense, mai ales în cazul persoanelor neobișnuite cu acest tip de efort.

Febra musculară sau durerile musculare apar după un antrenament cu care corpul nu este obișnuit.  Această situație este foarte inconfortabilă și, de cele mai multe ori, ne face să renunțăm foarte repede la ambiția de a include sportul în rutina zilnică.

Va fi nevoie să dedici timp acestei activități, să găsești exerciții potrivite pentru obiectivele tale și să te lupți cu febra musculară care, inevitabil, va apărea. 

De regulă febra musculară apare la 8-24 de ore dupa efort si atinge pragul maxim in 24-72 de ore. Aceasta poate fi resimtita 5-7 zile, dupa efort, reducandu-si treptat intensitatea.

Din ce cauză apare febra musculară?

Cauza febrei musculare este ruptura microscopică de la nivelul fibrelor musculare. Gradul durerii este influențat de durata și intensitatea exercițiilor, dar și de tipul acestora.

Leziunile și febra musculară sunt cauzate de acumularea amoniacului, transferul fosfatului din mușchi în sânge, hemoliza de compresie (distrucția celulelor roșii din sânge), eliberarea necontrolată de radicali liberi. 

Tipul contracției musculare pare a fi și el un factor important în dezvoltarea febrei musculare. Când intenția este de a ridica o greutate de 80 de kilograme, contracția musculară este de tip excentric.

Exercițiile care presupun mai multe contracții de tip excentric, precum alergatul la vale, coborâtul scărilor, coborârea greutăților, mișcarea de coborâre în ghemuit, vor genera cea mai severă febră musculară.

Putem prevenii febra musculară?

Fie că vorbim despre sportivi amatori, sportivi de performanță sau persoane care au renunțat pentru o perioadă, dar au decis să practice din nou activități fizice, cu toții suntem predispuși să ne confruntăm cu acest disconfort muscular. Febra musculară nu are legătură cu condiția fizică a persoanei, ci cu intensitatea antrenamentului și cu exercițiile efectuate. 

Pentru a reduce riscul de apariție al durerilor musculare și a unor posibile leziuni, este foarte important să faci câteva exerciții de încălzire înainte de antrenament. Un masaj de relaxare musculară este o idee foarte bună după antrenament.

Cu poți reduce febra musculară?

Dacă febra musculară s-a instalat este recomandat să nu renuntați la orele de sport. Deși în primele minute va părea o adevarată tortură, pe măsură ce mușchii se vor încălzi, durerea se va reduce ca intensitate și febra va trece mai ușor. Cum este o vorbă din popor, cui pe cui se scoate.
Administrarea de antiinflamatoare ușoare sau compresele reci, contribuie și ele la ameliorarea durerii și senzației de rigiditate musculară.

Lumea suplimentelor alimentare ne poate ajuta.

Administrarea de valină, leucină și izoleucină, aminoacizi esențiali cunoscuți drept aminoacizi cu lanț ramificat adică BCAA, atât înainte de antrenament, dar și după acesta pentru că reduce considerabil durerea asociată febrei musculare.

Puteți apela și la suplimente cu magneziu, zinc și complexul de vitamine B în genul ZMA sau ZMB, și nu uitați să consumați o cantitate suficientă de proteine din zer sau proteine vegetale.

Știm că durerea provocată de febra musculară nu te motivează prea mult să continui să practici exercițiile fizice, însă repaosul nu este o idee prea bună.

Dacă durerile musculare sunt foarte intense, ideal este să faci pauză o zi, după care să reiei activitatea fizică. Însă dacă durerile sunt suportabile, nu sări peste zilele de antrenament și continuă să îți menții mușchii activi.

Site Footer