Factorii de baza ai contractiei musculare

Factorii de bază ai contracției musculare

Toți practicanții culturismului vizează prin pregătirea fizica specifică acestei discipline sportive o serie de aspecte care au drept scop schimbarea aspectului estetic, o metamorfoza realizată la nivel muscular. Chiar dacă trebuie să recunoaștem că el primează pentru orice culturist care este meticulos și perseverent în munca sa, atingerea unui scop trebuie să fie apanajul unor mijloace logistice analizate și aplicate corect.

Un bun culturist nu trebuie apreciat doar după formele sale. Ca să mă explic, trebuie să amintesc faptul că important este să faci mișcare – îmbinând utilul cu plăcutul pentru a obține și păstra o stare de sănătate bună și aplicând dictonul lui Juvenal de “minte sănătoasă în corp sănătos” presupune să nu lucrăm doar cu mușchii, ci să înțelegem cum și de ce ei cresc. De asemenea trebuie să căutăm și acele mijloace tehnice de execuție precum și atribuțiile fizice și fiziologice care să conducă la un optim funcțional.

Efectele exercițiilor de culturism se resfrâng atât asupra mușchilor somatici (scheletici) dar și asupra celor viscerali. Sistemul muscular al organismului uman reprezintă 45% din greutatea corporală și acesta este un amănunt destul de important în ceea ce privește ponderea mișcării în viața cotidiană a fiecăruia dintre noi.

Practicanții exercițiilor de culturism sunt cei mai privilegiați în ponderea pe care o obțin la nivelul mușchilor striați, ei remarcându-se printr-o masă musculară omogenă la nivelul întregului corp, net superioară cantitativ și calitativ față de cea dobândită prin practicarea altor exerciții sau ramuri de sport. În buna funcționare a sistemului muscular intervin următoarele componente:

1) Irigația sanguină ajutorul contracției musculare

Pentru ca mușchii să fie apți de lucru au nevoie permanent de sânge, cel care aduce oxigenul și glucoza necesare producerii de energie. În timpul exercițiilor fizice un culturist are nevoie de cantități suplimentare de sânge, mai mari de 10-20 ori față de normal. Acesta ajunge și în mușchi prin intermediul aparatului cardiovascular. În timpul efortului muscular sistemul cardiovascular trebuie să se adapteze sub diverse forme variate și simultane (o creștere a contracției cordului, creșterea presiunii vasculare și dilatația vaselor sanguine musculare). La nivel muscular circulația se realizează prin artere-arteriole-capilare-vene.

Capilarizarea la nivel de fibră musculară este foarte importantă datorită măririi suprafeței de schimb nutritiv aducând un aport crescut de oxigen mușchilor în timpul contracției. Pentru o mai bună irigare a mușchilor cu sânge grija voastră trebuie să fie în:

– eliminarea surselor de colesterol care produc arteroscleroza (o îmbătrânire prematură a vaselor sanguine, o îngoșare și rigidizare a lor);
– asigurarea de cantități însemnate de vitamina P și PP (acid nicotinic), B3 (niacin) și B15 (acid pangamic), K (antihemoragica);
– efectuarea de exerciții de anduranță (mers pe jos – pe distanțe mari cu tempo constant, alergare ușoară – pe distanțe moderate, mers pe bicicletă constant 35-45 minute, înot, sărituri cu coarda, etc.);
– efectuare de antrenamente cu intensitate mică și volum mare (greutăți mici și repetări multe – peste 30 de rep./set sau doar cu greutatea propriului corp).

2) Inervația mușchiului în faza contracției

Sistemul muscular este o componentă a aparatului locomotor alături de sistemul osos. Întregul aparat locomotor este subordonat și controlat de sistemul nervos. Atunci când voi realizați o mișcare aceasta este un rezultat al “activității nervoase” atât la nivel central (creier) cât și la nivel muscular, realizat prin intermediul circulației influxului nervos.

Cunoașterea mecanismelor ce stau la baza inervației mușchiului va ajuta să înțelegeți cum se realizează tonusul, contracția și sensibilitatea mușchiului. Fiecare mușchi are o inervație asigurată de unul sau mai mulți nervi care se manifestă în interiorul mușchiului la nivel de fascicule formând un plex intramuscular, și apoi mai profund, la nivel de fibră musculară, formând nervi motori și senzitivi. Receptarea unui impuls nervos generează o contracție musculară și determină eliberarea de energie musculară. Pentru a avea o inervație bună asigurați cantități optime de:

– tiamina (vitamina B1) cu acțiune asupra transmiterii impulsului nervos generând o bună contracție;
– piridoxina (vitamina B6) care participă la reglarea activității nervoase;
– cobalamin (vitamina B12) ce are o acțiune trofică asupra sistemului nervos;
– folosiți sistematic antrenamente cu greutăți supramaximale (exerciții de bază pentru grupele musculare mari) pentru maxim o repetare.

Rezistenta maxima pe care corpul vostru o va opune sarcinii folosite va actiona 100% asupra neurofibrilelor care în timp vor fi capabile sa genereze contractii mai mari si muschii vostri vor deveni mai puternici.

3) Energetica contrației musculare 

Mușchii sunt niște structuri extrem de complexe atât din punct de vedere fiziologic cât și biochimic, ei reușind să transforme energia chimică în energie mecanică. Tipul de efort specific culturismului este cel de tip anaerobo-aerob în care factorii limitativi ai efortului sunt în exclusivitate intramusculari.

Energetica contracției musculare se bazează pe transformările chimice ale acidului adenozintrifosforic (ATP), fosfocreatina și glicogenul care se pot descompune în absența oxigenului. Procesele biochimice sunt extrem de complexe și sunt bazate pe descompunere, interacțiune și recompunere. Astfel, la sfârșitul unei faze anaerobe a contracției, toate substanțele energetice sunt refăcute cu excepția unei mici cantități de glucoză care se descompune până la acid lactic, dar care mai conține energie potențială. Cea mai importantă sursă energetică în travaliul muscular anaerob este glucoza. Aceasta împreună cu creatinfosfatul pot fi influențabile cantitativ la nivel muscular prin folosirea de suplimente nutritive. Nu uitați și de vitamine și minerale.

Pentru ca mușchii voștri să aibă suficientă energie pentru cât mai multe contracții vă recomand produsele din gama HighEnergy:
Creatina Monohidrată de la Grenade sau SiS pentru primele două faze energetice;
Xtrem Gold Creatină HCL (Clorhidrat)
De asemenea este important să nu uitați de pudre proteice pentru că masa musculară are nevoie de hrană de bună calitate și de aminoacizi precum BCAA, glutamina, arginina, beta-alanina și de asemenea creatina mai sus amintită.

Folosiți forme bogate și variate încercând să nu privați mușchii de substanțele care contribuie la creșterea potențialului energetic al corpului vostru dar respectând cu strictețe dozajele și modul de utilizare al produselor înscris pe etichetele acestora.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer