Difestia si rata metabolica

Ghidul complet: Aminoacizi esențiali și aminoacizi neesențiali

Ce sunt aminoacizii?

Pentru început trebuie să știm că aminoacizii sunt molecule care formează proteina din organism. Organismul nostru utilizează pe de o parte aminoacizii pentru a produce proteine și pe de altă parte metabolizează proteinele pentru a produce aminoacizi.

De exemplu, când mănânci alimente bogate în proteine, organismul uman metabolizează această proteină în aminoacizi individuali. Aceștia sunt utilizați apoi pentru a crea proteine, precum țesutul muscular.

Un foarte bun exercițiu este să te gândești la aminoacizi ca la piese de Lego. O piesă de Lego este echivalentul unui singur aminoacid. Combinate, mai multe piese de Lego vor forma o structură, în același mod în care mai mulți aminoacizi combinați vor forma o structură numită proteină.

Beneficiile pentru sănătate ale aminoacizilor

O parte din aminoacizi sunt importanți în mod deosebit pentru dezvoltarea celulelor nervoase care formează invelișul de mielină care acoperă nervii așa că un deficit din acest aminoacid poate duce la probleme grave ale sistemului nervos.

Alți aminoacizi sunt importanți pentru menținerea stării de bine și a motivației generale, în timp de alții contribuie la metabolismul grăsimilor.

Pentru că aminoacidul este cărămida din care este construită proteina, aproape toți aminoacizii ajută la creșterea masei musculare, fiind un beneficiu foarte important pentru toți sportivii.

Obținerea tuturor aminoacizilor de care ai nevoie este foarte importantă pentru sănătate. Aminoacizii din suplimentele pentru sportivi este posibil să fie aminoacizi cu lanț ramificat, sau BCAA, care formează țesutul muscular uman. Cu toate acestea, multe pulberi de proteină de bună calitate conțin un profil complet de aminoacizi.

De câte feluri sunt aminoacizii?

Există două tipuri de aminoacizi: Esențiali și Neesențiali

Aminoacizii esențiali nu sunt produși de organism. Sunt esețiali pentru că trebuie să îi introduci în dietă, fie prin alimente, fie prin suplimente nutritive.

Aminoacizii neesențiali sunt aminoacizi care pot fi produși de către organism. Se numesc neesențiali pentru că nu este esențial să ii introduci în dietă, atâta timp cât consumi toți aminoacizii esențiali.

Așadar, sunt 20 de aminoacizi de bază care se află în codul genetic standard. Aceștia sunt responsabili pentru crearea a peste 50.000 de proteine și peste 15.000 de enzime. Este uimitor ca numai 20 de aminoacizi pot crea atât de multe combinații de proteine și enzime vitale pentru viață așa cum o știm astăzi.

Aminoacizi esențiali

Din cei 20 de aminoacizi, 9 sunt cunoscuți drept aminoacizi esențiali. Nu toți aminoacizii sunt încorporați în moleculele de proteine. Unii dintre ei servesc ca neurotransmitatori sau hormoni, pe cont propriu, în timp ce alții sunt precursorii altor molecule.

Toti aminoacizii sunt organizați în același mod. Fiecare dintre ei are un atom central de carbon, cu aceleași trei legături.

Suplimentele de aminoacizi esențiali sunt disponibile în comerț sub formă de pudră, adesea încorporate în zer sau alte produse din proteine, și ca tablete sau capsule.

Sunt extrem de populare în rândul atleților, culturiștilor și tuturor celor care vor să-și construiască masa musculară și au ca scop reducerea leziunilor tisulare care apar uneori după antrenamente intense.

Aminoacizii esențiali sunt:

Histidina

Histidina ajută organismul nostru să funcționeze în mod corespunzător și este esențială pentru că lucrează cu alți aminoacizi la producerea celulelor albe și roșii, reglând activitatea anticorpilor, contribuind la metabolism si servind ca izolator al nervilor.

Aceasta joacă, de asemenea, un rol important în producerea histaminei, care ajută la detectarea alergiilor și luptă împotriva infecțiilor.

O dietă bogată în histidină are multe beneficii pentru sănătate, datorită componenței sale proteice, contribuie la repararea mușchilor distruși în timpul ridicării de greutăți, favorizează sănătatea mentală și fizică a organismului, ameliorează stresul și anxietatea.

Izoleucina

Izoleucina este un aminoacid cu lant molecular ramificat. Este denumit în mod frecvent aminoacid cu lanș ramificat sau BCAA, și vândut în suplimente alături de alți doi BCAA, leucina și valina.

Aceste suplimente au adesea în formula lor un raport 2:1:1 (leucină: izoleucină: valină), mimând astfel concentrațiile naturale ale acestor aminoacizi în țesutul muscular.

Deși izoleucina se găsește în suplimente pentru sportivi, se găsește de asemenea și în alimentație, în câteva tipuri de carne, ouă, linte și caju. 

Pentru pasionații de fitness, leucina favorizează repararea musculară, ceea ce este esențial pentru hipertrofia musculară.

Cu toate acestea, în timp ce multe persoane știu că izoleucina stimulează creșterea masei musculare alături de alți BCAA, aceasta poate contribui și la reglarea zahărului din sânge, poate stimula eliberarea hormonului uman de creștere.

Deși nu este cel mai puternic BCAA dintre cei trei, este un aminoacid vital pentru creșterea musculară și poate ajuta sportivii să-și ducă pasiunea pentru fitness la un alt nivel.

Leucina

Leucina este un aminoacid cu lanț ramificat sau BCAA cu cel mai mare efect fiziologic, un anabolic natural pentru că stimulează eliberarea hormonului uman de creștere, care la rândul său stimulează creșterea țesutului muscular nou. Contribuie de asemnenea la vindecarea rănilor și la prevenirea atrofiei musculare.

Suplimentele de leucină și alți BCAA sunt de un real ajutor, mai ales pentru culturiștii care sunt în perioada de definire și de aceea consumă mai puține calorii.

Deși leucina este, fără îndoială, cel mai puternic BCAA, cercetările au indicat faptul că a lua toți cei trei aminoacizi BCAA deodată are un efect mai puternic decât cel al leucinei singure.

Dincolo de beneficiile pentru dietă, leucina are și beneficii în îmbunătățirea formei fizice și în creșterea masei musculare pentru culturiști și pentru pasionații de fitness.

Lizina

Lizina este unul dintre cei 8 aminoacizi esențiali, nu poate fi produsă de către organism și trebuie luată ca parte a dietei sau ca supliment nutritiv. Aceasta contribuie la construirea mușchilor și colagenului, favorizează absorbția calciului din intestine, facilitează sinteza anticorpilor, enzimelor și hormonilor și crește producția de creatinină care reduce nivelul de LDL (colesterol rău).

Unele persoane iau acest supliment pentru a-și îmbunătății funcțiile imunitare și respiratorii, pentru a-i asista în gestionarea greutății și dezvoltarea masei musculare, sau pentru favorizarea sănătății dinților și oaselor.

Metionina

Metionina este unul dintre cei doi aminoacizi care conține sulf. Celalalt este cisteina, care se bazează pe metionină pentru a-i conferi atomul S. Pentru că metionina nu poate fi sintetizată în organism, este un aminoacid esențial.

Metionina este importantă pentru crearea unor noi vase de sânge, un proces numit angiogeneză.

Un adult sănătos ar trebui să consume aproximativ 19 mg de metionină/kg/zi. Dacă ai alergii, un ficat bolnav sau infețtii frecvente de tract urinar, atunci un supliment de metionină poate fi de un real folos.

Fenilalanina

Fenilalanina este un aminoacid aromatic, o referire nu numai la modul în care miroase, ci la inelul aromatic de 6 carboni conținut de structura sa.

Fenilalanina ocupă o poziție esențială în metabolismul uman servind ca precursor pentru tirozina, melanina (pigmentul pielii), adrenalina transmițătoare de moniamina (epinefrina), noradrenalina (norepinefrina) și dopamina. Pentru că fenilalanina poate fi produsă de către organism, nu este unul dintre aminoacizii esențiali.

Ca atare, fenilalanina amplifică în mod indirect nivelul de energie mentală și îi face pe oameni să se simtă mai calmi și mai multumiți.

Treonina

Treonina este un alfa aminoacid, una dintre bazele structurale ale moleculelor proteice și unul dintre aminoacizii esențiali, fiind de aceea ingerat ca parte a dietei sau ca supliment, pentru ca nu poate fi sintetizat in corp.

Treonina este transformată într-un alt aminoacid, glicina, care acționează la nivelul creierului, pentru a combate spasticitatea mușchilor.

Treonina este disponibilă în stare de pulbere sau sub formă de tablete și capsule. Dozajul standard este între 103 si 500 de mg zilnic. Depășirea dozei recomandate poate cauza intoxicarea cu amoniac și poate intrerupe funcționarea ficatului.

Triptofanul

Triptofanul este un aminoacid pe care organismul uman nu îl produce în mod natural dar se găsește în schimb în anumite produse lactate cum ar fi lapte și brânză, în carnea de găină, curcan, soia, ouă, alune, tofu, semințe de susan sau de floarea soarelui, semințe de dovleac și ciocolată.

Corpul uman folosește triptofanul pentru a produce serotonină, un neurotransmițător. Serotonina trimite semnale între celulele nervoase, ceea ce explică probabil capacitatea sa de a influența starea de spirit a unei persoane.

Valina

Valina este unul dintre cei trei aminoacizi cu lanț ramificat sau BCAA.

Aminoacizii BCAA sunt componente integrante ale țesutului muscular, iar suplimentarea cu ajutorul lor sau obținerea lor prin dietă poate contribui la susținerea sănătății generale ca și la susținerea creșterii musculare. Valina se găsește în mod natural în carne, lactate, ciuperci, cereale și chiar în alune și soia.

Deși valina trebuie luată alături de alți aminoacizi cu lanț ramificat, are și câteva beneficii unice ale sale. Valina ajută organismul să utilizeze glucoza, și poate de asemenea să contribuie la menținerea balanței de nitrogen.

Aminoacizi neesențiali

Pentru neinițiați, aminoacizii neesențiali pot părea niște aminoacizi care nu sunt neapărat necesari. Însă termenul “neesențial” înseamnă doar că acești aminoacizi sunt produși de către organism.

Există 11 aminoacizi neesențiali produși de către organism atunci când este necesar.

Aminoacizi neesențiali sunt:

Alanina

Alanina, un aminoacid care ajută la transformarea glucozei în energie pentru funcțiile corpului și care elimină în același timp toxinele, este neesențial, aceasta înseamnă pur și simplu ca un organism sănătos poate produce o sursă de alanină fără ajutor.

Fiind o sursă importantă de energie pentru mușchi și sistemul central nervos, alanina joacă un rol crucial în conservarea echilibrului nivelului de glucoză în organism.

Peștele, ouăle, produsele lactate și unele alimente vegetale bogate în proteine, cum ar fi avocado, sunt de asemenea surse foarte bune de alanină.

Arginina

Arginina este un aminoacid folosit în mod obișnuit ca supliment pentru sportivi. În general, se vinde sub formă de L Arginină, benefică în creștererea producției de oxid nitric a organismului.

Daca ai simțit vreodată senzația de oboseală în timpul antrenamentului știi ce înseamnă că țesutul muscular să nu mai primească suficient oxigen. Arginina are, de asemenea, un rol foarte important în trimiterea unor suplimente precum creatina în mod rapid în țesutul muscular.

Asparagina

Acest aminoacid este important pentru echilibrarea sistemului nervos central – un semn de deficit de asparagină este un temperament care este în mod inexplicabil prea calm sau prea nervos.

Este, de asemenea, de o reală importanță pentru sistemul imunitar: alte semne de deficiență includ oboseală, susceptibilitate de infecție sau reacții alergice severe.

În afară de menținerea echilibrului sistemului nervos și suplimentarea sistemului imunitar, asparagina este importantă și pentru sinteza proteinelor din organism, inclusiv proteinele din mușchi.

Acidul aspartic

Acidul aspartic, și în mod special subclasa DAA a acestuia (acidul aspartic D), este un cunoscut supliment pentru sănătate. DAA produs pe cale naturală lucrează împreună cu sistemul nervos central, în sensul reglării producției de testosteron, comunicând cu o rețea complexă de alți hormoni.

Cisteina

Cisteina este aminoacidul frumuseții. Este esențial pentru formarea și întreținerea pielii, părului și unghiilor. Este folosită pentru producerea de colagen, care asigură elasticitatea și textura corespunzătoare a pielii. Cercetătorii cred că cisteina poate încetini procesul de îmbătrânire.

Dincolo de menținerea frumuseții, însă, cisteina protejează organismul împotriva toxinelor din aer și celor care intră în organism prin intermediul mâncării și medicamentelor.

Când cisteina este administrată împreună cu seleniu și vitamina E, este un luptător incredibil împotriva radicalilor liberi, un factor determinant pentru apariția cancerului, bolilor de inimă, bolilor de rinichi, astmului, demenței și multor altor afecțiuni. Organismul uman transformă cisteina în glutation, un antioxidant foarte puternic.

Deficiențele de cisteina sunt rare, dar pot apărea la vegetarieni și la persoane care nu primesc destulă proteină prin intermediul dietei.

Deficiențele de cisteina pot fi remediate prin suplimente sau prin dieta cu carne de pui, curcan, ovăz, granola, iaurt, brânză cottage și cărnuri.

Acidul glutamic

Acidul glutamic este un aminoacid neesențial, ce funcționează la nivelul sistemului nervos central ca un neurotransmitator excitant si are multe beneficii pentru sănătate, la nivelul sistemului imunitar si digestiv.

Acidul glutamic este esențial pentru sănătatea creierului și a măduvei spinării, fiind cel mai important neurotransmitator excitant de la nivelul sietemului nervos central. El este ideal pentru energie și memorie și conferă o stare de alerta mentală.

Glutamina

Glutamina favorizeaza creșterea musculară, ceea ce duce la perfomante atletice și la timpi de recuperare mai scurți după antrenament. În principiu, funcționează ca un fel de tampon și transformă amoniacul în exces în alți aminoacizi, amino-zaharuri și uree.

Beneficiile sale dietetice includ îmbunătățirea metabolismului și detoxifierea celulară, ajutând la reducerea nevoii de zahăr și de alcool.

Studiile au indicat faptul că glutamina favorizează și hormonul uman de creștere, care contribuie la metabolizarea grăsimilor și la creșterea de noi mușchi.

Glicina

Glicina este un aminoacid glucogenic, ce ajută la furnizarea glucozei care este mai târziu transformată în energie în organismul uman.

Glicina se găsește în mâncăruri bogate în proteine, printre care lapte, brânză, pește, carne, fasole, mazăre și alte leguminoase. Acest aminoacid se găsește și sub formă de suplimente, capsule și pulbere.

Glicina este utilizată de către organism pentru a produce proteina, contribuie la formarea țesutului muscular și a masei musculare și tranformă glucoza în energie.

Tirozina

Tirozina este un aminoacid produs natural de organismul uman din fenilalanină. Tirozina se găsește în anumite alimente, cum ar fi produse lactate, ovăz, grâu, pește, carne, nuci, ouă și fasole. Oamenii o iau în general pentru a-și îmbunătăți funcționarea mentală și concentrarea.

Prolina

Prolina este unul dintre cei mai numeroși aminoacizi din organismul uman, imediat după alanina și glutamina. În organism proteinele care conțin un nivel ridicat de prolina repară țesuturile avariate, mențin tensiunea arterială, previn apariția aterosclerozei și construiesc colagenul, necesar pentru piele, tendoane, ligamente și mușchi.

Dacă luați prolină pentru a favoriza formarea de colagen, ar fi bine să o luați alături de suplimente ce conțin vitaminele B și C și niacina. Aceasta pentru ca enzimele care încorporează aminoacidul în colagen depind de acești nutrienți.

Serina

Acest aminoacid este o substanță pe care organismul uman o produce combinând aminoacizii glicina și treonina. Organismul are nevoie de serină pentru funcționarea adecvată a creierului și a sistemului nervos central.

Un nivel scăzut de serina produce anxietate și depresie, stări de confuzie și insomnie. Suficientă serină înseamnă un sistem imunitar mai sănătos și mușchi mai puternici, inclusiv mușchiul inimii.

Site Footer