Glutamina: rolul și beneficiile acestui aminoacid

Pentru marea majoritate a oamenilor, Glutamina este doar unul dintre cei 20 de aminoacizi care constituie proteina. Nici măcar nu este considerată aminoacid esențial, deoarece organismul uman are capacitatea de a o sintetiza.

Și totuși, glutamina este poate cel mai important aminoacid din organism, care creează starea anabolică din celula musculară și protejează corpul de supra-antrenament.

Pare incredibil că un singur aminoacid să producă atâtea efecte în corp. Aproape fiecare țesut conține glutamină, dar cantitățile cele mai mari se găsesc în mușchi și în plasma sanguină.

Întrebarea este, ce se întâmplă însă când corpul nostru este supus unui stres intens și cantitățile de glutamină încep să scadă, acest lucru întâmplându-se când corpul este supus exercițiilor fizice intense, iar glutamina scade rapid din mușchi și plasmă?

Deși obținem glutamină din alimentație, este important pentru mușchi să primească glutamină în doze mari pentru a fi cu adevărat eficientă. Țesutul muscular însuși este capabil să sintetizeze glutamina din ammonia și glutamate. În circumstanțe fiziologice normale, corpul poate produce glutamina de care are nevoie.

Motivul pentru care o mare parte a țesutului muscular are nevoie de glutamină este multitudinea de efecte benefice pe care aceasta o are asupra mușchilor. Prin intermediul circulației sanguine, glutamina este trasferată în țesuturi pentru a fi folosită ca sursă energetică și pentru a stimula sistemul imunitar.

Glutamina este direct implicată în sinteza proteinelor și este un puternic stimulent anabolic. Când corpul este supus unui stres crescut, cum ar fi o boala sau antrenamente intensive în care se ridică greutăți mari, necesitățile de glutamină sânt mult mai mari.

În timpul antrenamentului cu greutăți, consumul de glutamină este extins și la alte zone ale țesuturilor musculare, nivelul plasmatic de glutamină scade, iar pentru a compensa aceste goluri, țesutul muscular este stors de propriile rezerve.

Exercițiul intens cauzează și o cantitate mai mare de hormoni catabolici, cum ar fi corticosteroizii. Acești hormoni catabolici lipsesc mușchii de glutamină chiar și după ce exercițiul fizic a încetat.

Glutamina este indirect responsabilă și de creșterea stării de hidratare a celulelor musculare. Cantitatea de apă din celulele musculare se poate schimba în câteva minute, de la starea perfectă de hidratare la deshidratare.

Când celulele musculare sunt bine hidratate, se oprește distrugerea proteinelor și a glicogenului muscular. Dacă o celulă devine deshidratată, proteinele încep să se descompună dramatic și apare starea catabolică.

Experimentele au arătat că dacă o celula musculară izolată este pusă într-o soluție care conține insulina și aminoacizi, insulina transportă aminoacizii în celulele musculare, crescând astfel sinteza proteică. Când nivelul de glutamină în celulele musculare este ridicat se stimulează intrarea aminoacizilor în acestea.

Aminoacizii nu intră direct în țesutul muscular, ci trebuie să ajungă printr-un sistem special de transport. Dacă în timpul exercițiului fizic nivelul glutaminei este scăzut, celulele se deshidratează și intră într-o stare catabolică.

Rolul glutaminei în supra-antrenament

Atât bărbații cât și femeile care practică culturismul pot fi ușor supra-antrenați. Supra-antrenamentul se instalează când balanța dintre intensitatea antrenamentului și timpul afectat recuperării nu este potrivită.

O dată ce o persoană a pășit în zona supra-antrenamentului tot efortul și munca sa vor fi în zadar. Cu cât se va antrena mai tare, cu atât va progresa mai puțin.

Un motiv des întâlnit pentru care multe persoane ajung în faza supra-antrenamentului este lipsa de glutamină în țesuturile musculare. Studiile au arătat ca după o sesiune de antrenament nivelul de glutamina are nevoie de 24 de ore ca să se refacă la starea de dinaintea antrenamentului.

Unii atleți au rămas în faza de supra-antrenament chiar și pentru doi ani, fără să înregistreze progrese, nivelul lor de glutamină fiind scăzut în tot acest timp. Aceasta poate distruge capacitatea mușchilor de a resintetiza glutamina. De asemenea, persoanele supra-antrenate sunt victime ușoare pentru infecții și diferite boli, sistemul lor imunitar fiind slăbit.

În perioadele în care sistemul imunologic este foarte solicitat, metabolismul glutaminei crește pentru a susține o divizare rapidă a celulelor, sinteza proteinelor și producția de anticorpi. Aceste celule ale sistemului imunitar obțin din plasmă suportul adecvat de glutamină.

Dacă acest suport de glutamină nu se găsește în plasmă, celulele imunitare nu se pot mobiliza să protejeze corpul împotriva infecțiilor și bolilor. De aceea, nivelul scăzut de glutamină afectează sever sistemul imunitar.

Studiile științifice recente au arătat că glutamina administrată oral este eficientă, reduce pierderea de glutamină din mușchi și îi ajută să-și mențină rezervele de glutamină de-a lungul unor condiții catabolice.

Este foarte indicată folosirea prafului de glutamină înainte de antrenament, crescând nivelul glutaminei plastice și prevenind scăderea acesteia din celulele musculare.

După antrenament este foarte importantă ingerarea unei băuturi de proteine și carbohidrați într-un interval de 30 de minute pentru a asigura o refacere optimă. Proteina va asigura suportul necesar de aminoacizi, iar carbohidrații vor crește nivelul insulinei, care va ajuta transportul acestor aminoacizi în mușchi.

Dacă nivelul glutaminei din celulele musculare este ridicat, timpul de refacere va fi mai scurt și șansele de supra-antrenament sunt aproape nule.

Glutamina poate fi considerată un aminoacid neesențial pentru persoanele respective, dar cei care vor să fie buni culturiști, cei care ridică greutăți pentru a forța mușchii să crească trebuie să ia în considerare glutamina ca un aminoacid “conditional esential”, pentru ca acest tip de efort fizic obligă corpul să folosească cantități mari de glutamină. De aceea, glutamina este cel mai important aminoacid individual pentru culturiști.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer