Magneziu, rol și beneficii

Magneziul: ce este, ce rol și beneficii are acesta pentru sănătate?

Magneziul este un mineral descoperit în Grecia, fiind al optulea cel mai raspandit element de pe Pământ (se găsește în apă, sol, în corpul omenesc, animale și plante) și al patrulea cel mai răspândit mineral din corpul uman, participând la sute de reacții biochimice în organism.

Magneziul este un mineral esențial necesar organismului nostru pentru menținerea stării general de sănătate. Este unul dintre acele minerale care ajută la absorbția calciului de către corpul uman și joacă un rol important în formarea și întărirea dinților și a oaselor.

De ce este important magneziul?

Magneziul este extrem de important pentru sănătatea ta, deoarece este necesar pentru mai mult de 300 de reacții biochimice în organism.

Aproximativ 50% din cantitatea totală de magneziu din corpul nostru este stocată în oase, în timp ce restul se găsește predominant în celulele țesuturilor și în organele corpului. Deși în corpul uman se menține un nivel constant al acestui mineral esențial, doar 1% din cantitatea de magneziu se regăsește în sânge.

Ce rol are magneziul în organism?

Magneziul îndeplinește multe roluri în organism cum ar fi:

– stimulează absobția mineralelor în organism;

– ajută corpul să absoarbă minerale importante precum potasiu, calciu, fosfor, sodiu, cât și să absoarbă vitamine esențiale. Este important să menții un echilibru optim între magneziu, calciu, vitamina D și vitamina D2;

– îndeplinelte un rol important în funcționarea mușchilor și a nervilor, inclusiv în acțiunea mușchiului inimii, ajută în transmiterea semnalelor de la nervi la mușchi;

– reduce eliberarea adrenalinei și efectele hormonilor stresului asupra inimii, ceea ce este o măsură indirectă a efectelor acestui mineral asupra creierului;

– este important pentru formarea oaselor, ajutând la asimilarea calciului în oase și joacă un rol în activarea vitaminei D în rinichi. Fără magneziu, un aport prea mare de calciu poate crește riscul de calcificare arterială și riscul de formare a pietrelor la rinichi;

– activarea enzimelor în procesul de metabolism;

– reglează coagularea sângelui. Când există un raport optim între calciu și magneziu, formarea și distrugerea trombilor (cheagurilor de sange) se face într-un mod sănătos. Cheagurile sau trombii sunt particule de sânge care se adună pentru a forma un dop care inhibă sângerarea și care încurajează vindecarea.

– are rol în detoxifierea celulelor

Beneficiile magneziului pentru sănătate

Magneziul este benefic pentru menținerea funcțiilor musculare și nervoase la un nivel normal. Ajută și la susținerea unui sistem imunitar sănătos și menține oasele puternice.

De asemenea este important în ceea ce privește reglarea nivelului de zahăr din sânge, promovând astfel reglarea tensiunii arteriale, susține metabolismul energetic, sinteza proteinelor și are efecte benefice în cazul bolilor cardiovasculare, hipertensiunii și diabetului, susține sănătatea articulațiilor.

Să trecem în revistă 9 beneficii ale magneziului:

– este un stimulent energetic cu rol important în transformarea glucozei în energie. Pentru a vă crește rezistența la oboseală este important să vă asigurați un nivel adecvat de magneziu. Dacă faceți sport sau sunteți foarte ocupați, veți descoperi că suplimentarea cu magneziu este absolut necesară;

– este un ajutor important pentru somn. Menţinerea unui nivel adecvat al acestui mineral esenţial impulsionează receptorii GABA din creier, care au rolul de a ajuta la „deconectarea“ creierului în fiecare noapte. Încă din prima zi de la creşterea nivelului de magneziu veţi începe să aveţi un somn mai profund şi mai odihnitor.

– ajută la calmarea durerilor musculare. Deficitul de magneziu poate intensifica durerile şi tensiunea musculară, însă prin menţinerea unui nivel corespunzător al acestui nutrient ajutaţi muşchii să se relaxeze şi să fie mai flexibili;

– hidratează pielea având un efect pozitiv asupra pielii și aspectului ei. Acest lucru se datorează faptului că este un electrolit, având rol important în menţinerea hidratată a celulelor. 

– Ajută la eliminarea durerilor articulare. Magneziul este unul dintre cele 18 minerale care joacă un rol major în sănătatea articulaţiilor dumneavoastră, calmând inflamaţiile care pot cauza dureroasele anchilozări ale articulaţiilor. 

– menținerea unui nivel potrivit între calciu și magneziu care duce la o stare bună a sănătății organismului.

– ajută la instalarea unei tensiuni arteriale sănătoase deoarece magneziul menține circulația normală a sângelui. Probabil că acest fenomen este legat de efectele pozitive ale magneziului asupra musculaturii (inclusiv a inimii).

– Magneziul are acţiune regulatoare asupra sistemului nervos şi poate ajuta în prevenirea stresului, anxietăţii, nervozităţii, agitaţiei şi iritabilităţii. De asemenea, magneziul are un impact pozitiv asupra sănătăţii inimii şi arterelor, un lucru important pentru orice s-a confruntat regulat cu stări de stres.

– accelerează funcționarea creierului. Un nivel scăzut de magneziu poate cauza stres extrem şi epuizare asupra creierului. Aşadar, un aport suplimentare de magneziu într-o doză potrivită poate accelera funcţionarea creierului dumneavoastră.

Simptomele deficitului de magneziu

Printre principalele simptome care pot indica deficiența de magneziu se numără anxietatea, oboseala, migrenele, slăbiciunea musculară și spasmele, pierderea poftei de mâncare, vărsăturile, grețurile, insomnia și diareea.

Atunci când nivelul de stres crește, corpul tinde să își epuizeze rapid resursele de magneziu, acesta fiind unul din motivele pentru care acest mineral este util în cazul perioadelor stresante, de suprasolicitare fizică sau psihică.

Un simptom foarte frecvent al deficienței sale este pofta de ciocolată, deoarece ciocolata este bogată în acest mineral esențial.

Deficitul de magneziu poate fi un factor major pentru declanșarea anumitor afecțiuni, ca de exemplu diabetul zaharat sau depresia și, de asemenea, intensifică simptomele menopauzei.

Alimente care conțin magneziu

– Apa minerală – nivelul de magneziu al acestora poate varia de la 100 mg/L până la peste 500.

– Ciocolata neagră – cacaoa este foarte bogată în magneziu până la 85 mg la 30 g de cacao. Cele care au peste 70% cacao sunt potrivite.

– Bananele – 35 mg la 100 g de miez.

– Cerealele complete (integrale) – între 100 și 150 mg.

– peștele gras precum sardinele în ulei de măsline sau macrou.

– Fructele uscate și nucile care conține și acizi grași omega 6 și 9 precum nucile de Brazilia ce conține 376 mg la 100 g, migdalele conțin 270 mg, nucile 158 mg, smochinele uscate 43 mg etc

– Fructele de mare

– Semințele

– Legumele verzi precum spanacul, napul, varza creață, broccoli sau ridichii.

– Condimente și mirodenii

– Leguminoase precum lintea, năutul, fasolea sau soia.

– Avocado.

Alte articole:

Care sunt beneficiile, importanța și sursele de vitamina D

Nutritia: Ce rol au vitaminele si mineralele in alimentatie?

De ce trebuie să ia sportivii vitamine și minerale

Ce beneficii și ce rol are zincul în organism?

Site Footer