Deficitul de minerale

Nutritia: Ce rol au vitaminele si mineralele in alimentatie?

Vitaminele și mineralele nu sunt nici surse de energie, nici nu au rolul de „cărămizi” în corp, totuși sunt foarte importante pentru sănătate.

Printre altele, ele catalizează reacțiile chimice din corp, cum ar fi cele în care sunt implicate proteinele, grăsimile sau carbohidrații în organism sau în sinteza țesuturilor. Astfel se consideră că vitaminele au un rol foarte important în asigurarea vitalității și a unei sănătați cât mai bune.

Vitaminele – deseori într-o doză mult mai mare decât cea recomandată de obicei – pot preveni boli care variază de la defecte din naștere sau cataracte la boli de inimă sau cancer. Și mai provocatoare decât atât sunt ipotezele că vitaminele pot minimaliza efectele normale ale îmbătrânirii.

Ce se întâmplă dacă nu avem sufiente vitamine și minerale în organism?

Efectele lipsei diferitelor vitamine se observă, de exemplu, în depresii, iritablitate, lipsă de concentrare, alterarea reflexelor, slăbiciune musculară, dereglări ale traectului gastrointestinal și scăderea vitezei de coagulare.

Simptome mai serioase pot fi durerile, tulburarea vederii, netolerarea luminii, dermatita, crizele convulsive, anemia, afecțiuni ale oaselor, hemoragii și dereglari ale sistemului nervos central. Lipsa diferitelor minerale poate avea ca efecte insomnii, dureri musculare, osteoporoză, anemii sau disfuncții renale.

Cum se pot evita lipsurile de vitamine și minerale?

Lipsurile pot rezulta din tratament antibiotic, alcoolism, sau din folosirea anumitor antacide. În plus, pentru că organismul nu poate sintetiza o mare parte dintre vitamine și minerale acestea trebuie furnizate prin diete sau suplimente nutritive.

Totuși pot apărea deficiente și din cauza ingerării unor cantități nepotrivite de vitamine din surse externe. Suplimentarea alimentara este o opțiune importantă deoarece vitaminele din mâncăruri sunt distruse prin gătire, congelare sau expunerea la soare sau aer.

Suplimentele alimentare

Atleții de performanță și-au ridicat standardele în ceea ce privește nutriția și cer suplimentări ale dietelor. În comparație cu sedentarii, atleții au nevoie de o cantitate mai mare din vitaminele A și B6 și de calciu pentru a susține consumul extraordinar de proteine.

Au nevoie de mai mult magneziu (un mineral esențial pentru relaxarea mușchilor și pentru fortificarea oaselor) din cauza că prin transpirație ei îl pierd într-o cantitate mare.

Atleții au nevoie de catități mari de vitamina C pentru a asigura un țesut conjuctiv puternic, pentru a proteja organismul împotriva efectelor stresului intens și pentru a încetini producerea de acid lactic. Au nevoie și de aminoacizi pentru dezvoltarea, vindecarea sau regenerarea țesutului muscular.

Doar o cantitate mai mare de mâncare și deci un aport crescut de calorii nu este suficient pentru majoritatea atleților. Ei nu au nevoie de mai multă hrană, ci de un adevărat program nutrițional. De fapt, deficiente de nutriție s-au descoperit și la atleții care consuma 8000 de calorii.

Suplimentarea este uneori absolut necesară din cauza că efortul intens modifică echilibrul dintre nutrimentele calorice și nutrimentele esențiale. O cerere din ce în ce mai mare se observă la elementele nutritive legate de antrenament, rezistență, imunitate și regenerarea musculară.

De altfel este imposibil pentru foarte mulți oameni să păstreze un echilibru în ceea ce privește limitele de timp și de calorii fără suplimentele nutritive.

Apa

Apa este vitală pentru majoritatea funcțiilor organismului. Cam o pătrime este eliminată prin urină zilnică iar prin antrenamente se pot pierde încă două pătrimi pe ora prin transpirație. Din aceasta cauza trebuie sa bem cât mai multa apă în timpul zilei, cantitatea recomandată fiind de 8 pahare mari pe zi, și chiar mai mult înainte și după antrenament.

Articole din același domeniu:

Nutriția: Ce sunt grăsimile și care sunt diferențele între acestea

Nutriția: Ce sunt carbohidrații si de ce sunt importanți?

Nutriția: De ce avem nevoie de proteine?

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer