Rol și beneficii vitamina C

Vitamina C: rol, beneficii pentru organism și doza recomandată

Cum bine știm adoptarea unui stil de viață sănătos este cea mai bună variantă pentru prevenirea multor boli pentru că în fiecare suntem expuși la o mulți factori dăunători și sistemul nostru imunitar trebuie să reacționeze la o multitudine de bacterii și viruși din mediu.

Ne putem întării sistemul imunitar?

Trebuie să știm în primul rând că sistemul imunitar în două forme:

1. Imunitatea naturală – este protecția pe care o dobândim la naștere care reacționează la agentul patogen dăunător și încearcă să elimine infecțiile prin producerea de mucăzități sau cu ajutorul febrei.

2. Imunitatea dobândită – este protecția pe care o dobândim în timpul vieții noastre prin vaccinare sau prin expunerea la diverse boli. Sistemul nostru folosește anticorpi care au rolul de a distruge și a elimina virusul sau bacteria.

Așadar imunitatea naturală nu poate fi întărită deoarece, dacă ar fi stimulat sistemul nostru imunitar natural am avea în mod constant febră, depresie sau secreții nazale. Însă imunitatea dobândită poate fi întărită prin vaccinare.

Vaccinurile conțin o versiune inofensivă a microbului pe care sistemul adaptiv îl memorează și astfel poate declanșa un atac rapid în cazul în care în organism va pătrunde virusul respectiv.

Pentru întărirea imunității cea mai bună bună situație este să contactezi virusul și apoi să înceapă construirea imunității la acesta, invers nu se poate pentru că organismul nostru nu știe să se apere împotriva a ceva ce nu cunoaște. De aceea nu este posibilă întărirea sistemului imunitar înainte de a începe lupta împotriva infecției. Pur și simplu nu este posibil să pregătiți organismul pentru a lupta împotriva tuturor.

Pentru a avea un organism sănătos și un stil de viață sănătos trebuie să țineți cont de:

– reducerea stresului;

– consumul moderat de alcool;

– spălarea mâinilor în mod corect;

– exerciții fizice regulate;

– restricționarea fumatului;

– somn suficient;

– consumul de legume, fructe și cereale integrale;

– menținerea unei greutăți corporale sănătoase;

– consumul de proteine;

– consumul de vitamine și minerale.

Dacă nu puteți obține vitaminele și minerale din alimentație puteți apela la suplimente nutritive.

În alte articole anterioare am discutat despre ce rol au vitaminele și mineralele în alimentație, însă astăzi vom discuta despre vitamina C.

Rolul Vitaminei C în organism

Vitamina C este un puternic antioxidant care, împreună cu vitamina A și vitamina E apără organismul de radicalii liberi și de stresul oxidativ. Este antiinfecţioasă, tonifiantă, antitoxică, participă la asimilarea de către organism a fierului, măreşte rezistenţa vaselor sanguine, contribuie la formarea globulelor roşii, a dinţilor şi oaselor, diminuează perioadele de convalescenţă.

Vitamina C reglează nivelul glicemiei şi al colesterolului, distruge toxinele acumulate în organism şi participă la transformările chimice ale proteinelor, lipidelor şi glucidelor, la formarea substanţelor intercelulare.

Prezenţa vitaminei C în organism  împiedică depunerea grăsimilor la nivelul ficatului şi asigură funcţionarea normală a celulei hepatice, are acţiune antialergică şi scade incidenţa apariţiei de cheaguri în vasele sanguine.

De asemenea această vitamină are rol în stimularea producției de colagen din organism, sintetizarea hormonilor și metabolismul aminoacizilor.

Beneficiile consumului de Vitamina C

Cu siguranță, de-a lungul timpului, am auzit și stim cel puțin un motiv pentru care este bine să includem în dieta noastră alimente bogate în vitamina C.

Ne interesăm mai mult de importanța acesteia mai ales atunci când suntem răciți. Vitamina C este printre primele remedii la care apelăm pentru a ajuta organismul să se pună pe picioare.

Pe lângă acest beneficiu mai există și alte beneficii importante de luat în seamă cum ar fi:

Este un puternic antioxidant

Vitamina C împiedică acțiunea radicalilor liberi care distrug celulele și moleculele din AND și ARN, ducând la apariția unor afecțiuni precum bolile de inimă, cancerul sau bolile degenerative.

Favorizează asimilarea fierului de către organism

Această vitamină se numără printre factorii importanți în absorbția fierului, de aceea este recomandat ca în alimentația noastră să asociem cât mai des alimentele bogate în fier cu cele bogate în vitamina C. 

Este un antibacterian puternic

De aceea medicii ne recomandă să consumăm în fiecare zi cât mai multe fructe și legume pentru că acestea au un conținut ridicat de vitamina C, element esențial care fortifică sistemul imunitar creând o barieră de protecție și distruge bacteriile și virusurile.

Previne riscul apariției bolilor grave

Fiind un puternic antioxidant, blochează procesul oxidării, neutralizând pur și simplu compușii și substanțele canceroase pe care le găsim în mediu și în unele alimente.

Așadar vitamina C previne bolile cardiovasculare, reglează nivelul de zahăr din sânge în tratarea diabetului, reglează tensiunea arterială, reduce riscul de apariție a cancerului prevenind instalarea mai multor tipuri de cancer, ameliorează simptomele afecțiunilor respiratorii, elimină metalele grele din organism.

Mărește rezistenta vaselor de sânge

Numeroase studii au demonstrat că vitamina C, chiar și în doze mici, îmbunătățește circulația sanguina, ajutând vasele de sânge să se dilate și să își mențină elasticitatea, astfel prevenind riscul apariției bolilor cardiovasculare menționate mai sus. 

Combate oboseala

Doar 10 grame din această vitamină poate crește nivelul de energie din corp, efectul se simte rapid datorită proprietății sale solubile, fiind un nutrient care se dizolvă rapid în sânge și la fel de rapid trece și în organism.

Ajută la refacerea țesuturilor

Prin stimularea producției de colagen vitamina C favorizează cicatrizarea și vindecarea rapidă a rănilor, tăieturilor și chiar a arsurilor provocate de expunerea îndelungată la razele ultraviolete. 

Stimulează producția de anticorpi

Numeroase studii au arătat că aceasta stimulează secreția de limfocite C, celule imunitare ce luptă împotriva bacteriilor, virusurilor și care pot anihila și celulele canceroase.

De asemenenea această vitamină poate ajuta la formarea globulelor roșii, detoxifierea organismului ajutând ficatul să secrete o enzimă care curăță sângele de toxine și încetinește procesul de îmbătrânire.

Doza de Vitamina C recomandată zilnic

– între 0 – 12 luni este suficientă cantitatea de vitamina C pe care o iau din lapte;

– între 1 – 3 ani 15 mg;

– între 4 – 8 ani 25 mg;

– între 9 -13 ani 45 mg;

– băieții de la 14 la 18 ani 75 mg

– bărbații de peste 19 ani 90 mg;

– fetele de la 14 la 18 ani 65 mg;

– femeile peste 19 ani 75 mg

Alimente bogate în vitamina C

Alimente vegetale

Fructe: portocale, grepfruit, lămâie, kiwi, pepene, căpșunele, papaya, citrice.

Legume: roșia, ardeiul gras roșu, ardeiul gras verde, broccoli, varza, spanacul, mazărea, conopida, cartoful dulce, ardeii iuți, anghinare.

Alimente de origine animală

Pentru că acestea sunt tratate termic conțin cantități mici de vitamină C dar există în anumite alimente precum: stridiile, ficatul de pui, ficatul de miel, inima de miel, ficatul de vita, limba de miel, creierul de miel, laptele de vacă proaspăt, laptele de capră.

Ce reacții adverse pot apărea

Chiar dacă este considerat unul dintre cei mai siguri și mai eficienți nutrienți, vitamina C trebuie consumată respectând doza recomandată de medici. Un consum excesiv de vitamina C a fost asociat cu apariția unor reacții adverse, cum ar fi:

– crampe sau dureri abdominale;

– afecțiuni digestive;

– dureri de cap și senzație de vertij;

– arsuri în capul pieptului;

– erodarea danturii;

– formarea unor cheaguri de sânge;

– formarea pietrelor la rinichi.

Scopul articolului nu este să intrați în panică și să vă forțați să consumați un kilogram de portocale pe zi. Grija față de organism și suplimentarea cu vitamine și alți nutrienți ar trebui să devină un obicei pe care să îl aveți pe tot parcursul anului.

Nu trebuie să uităm de faptul că, pe lângă vitamina C organismul nostru are nevoie și de celălalte vitamine și minerale.

Puteți apela și la suplimente nutritive.

Site Footer